بالاخره قرآن براي چيست

نخستین جشنواره ملی وبلاگ نویسی

بالاخره قرآن براي چيست



اما آنچه را که نبايد از نظر دور داشت اين است که هدف نهايي نزول قران ما فوق همه اينهاست و تمام اين امور مقدمات رسيدن به آن مقصد اعلاست و نبايد به اين امور بسنده کرد و از هدف اصلي غافل ماند و آن مقصد عالي چيزي جز عمل کردن به دستورات الهي و اقامه آن دستورات در جامعه اسلامي نيست.

* ما اگر صد بار آيات امر به معروف و نهي از منکر را به قرائتهاي مختلف و با سبکهاي زيبا بخوانيم و آن را با آب طلا بر صفحات چندين متري بنگاريم اما يک بار هم ديگران را امر به معروف و نهي از منکر نکنيم قرآن را مهجور ساخته ايم چرا که قرآن کتاب زندگي است نه کتاب تمرين صدا يا رسم المشق خطاطي!

( ولتکن منکم امه يدعون الي الخير يامرون بالمعروف و ينهون عن المنکر...-آل عمران)

* ما اگر قرآن را زيباتر از عبدالباسط بخوانيم و تفسيري طولاني تر از تفسير کبير فخر رازي بر آن بنگاريم اما در مقابل ظالمان و ستمگران سکوت پيشه کنيم و در پي اقامه قسط و عدل در جامعهنباشيم بر قرآن جفا کرده و ظلم روا داشته ايم چرا که يکي از اهداف اصلي قرآن اقامه قسط و عدل در جامعه است( ليقوم الناس بالقسط...-سوره حديد)

* ما اگر هزار بار قرآن به سر بگيريم و بر در خانه مان « و ان يکاد ...» بنويسيم اما به حجاب و عفت خانواده مان توجه نکنيم روز قيامت در مقابل قرآن شرمنده و سرافکنده خواهيم بود چرا که موظف به حفظ فرزندان و دوستان و بستگان خود از معصيت و گناه بوديم ولي کوتاهي نموديم(قوا انفسکم و اهليکم نارا و انذر عشيرتک الاقربين).

* اگر کسي فقط يکبار به قصد فهميدن و عمل کردن، آيات مربوط به طرز برخورد دختران شعيب با موسي عليه السلام را بخواند و يا توصيه هاي خداوند به زنان را بنگرد کافي است تا بفهمد که دم از روابط دوستانه دختر و پسر زدن يا طرح دوچرخه بازي دختران رنگارنگ در کوچه و خيابان و در مرعي و منظر نامحرمان چقدر از تفکر سراسر حيا و عفت قرآن به دور و با فرهنگ قرآن بيگانه است.

* اگر کسي فقط يکبار آيه « فلينظر الانسان الي طعامه» را بخواند و درست در آن انديشه کند مي فهمد که اگر انسان عاقل و هوشمند موظف است به غذايي که مي خورد نظر کند و هر غذايي را و طعام هر کسي را نخورد و در هر لقمه اي که فرو مي برد رعايت اصول بهداشتي و آداب اخلاقي و احکام شرعي را نمايد به طريق اولي موظف است به غذاي جان و طعام روح خود نيز نظر کند و هر کتابي را نخواند و از نشريات و نوشتارهاي منحرف پرهيز نمايد و همانگونه که بهداشت جسم برايش مهم است بهداشت فکر و روان را نيز مهم بشمرد.

* مگر مي شود کسي آيات جنگ و جهاد و حدود و قصاص و ... را خوانده باشد و قائا به جدايي دين و دينداري از حکومت و حکومتداري شود؟ آيا اصلا جنگ و جهاد و لشگرکشي و يا اقامه حدود و قصاص در جامعه بدون وجود حکومت امکان دارد؟

* مگر مي شود فردي آيات مربوط به حکومت سليمان نبي را خوانده باشد يا نظري بر آن همه درگيريهاي موسي و فرعون بر سر بني اسرائيل افکنده باشد و يا سرگذشت تشکيل حکومت پيامبر اکرم(ص) را در تاريخ ديده باشد و بگويد حکومت در شان اولياء خدا نيست! و سياست با مقام قدس و تقواي علماي ديني منافات دارد!؟ و بايد حکومت را به دست افراد لامذهب و بي دين سپرد و عالمان با تقوا در گوشه مساجد صرفا به موعظه هاي بي پشتوانه بپردازند!؟ آيا پيامبران نيز يک عده مقدسان موعظه گر و گوشه نشين و زاهدان منزوي بوده اند که ما هم اينگونه باشيم!؟

* مگر مي شود کسي اين تهاجمهاي سياست بازان رياست طلب را به دين و احکام الهي ببيند و بعد شعار جدايي دين از سياست را باور کند؟!و آيا اين جز يک آتش بس يکطرفه چيز ديگري است!؟ به فرض که دين و دينداران به سياست و حکومت کاري نداشته باشد آيا سياست بازان نيز با دين و احکام الهي کاري نخواهند داشت؟ و دين خدا را بازيچه اهداف و مطامع سياسي خود نمي کنند!؟

* آري دوستان ما بايد ضمن آنکه به کارهاي تبرک جويانه يا علمي و فني پيرامون قرآن مي پردازيم و ضمن آنکه کلاسهاي قرائت و حفظ و معاني و تفسير قرآن را ترويج مي کنيم از اين مسئله غفلت نورزيم که قرآن براي عمل کردن است و يگانه معيار شناخت راهها و نظرات حق و باطل در جامعه کتاب و کلام خداست. پس هر کس سخني گفت و انديشه و طرحي ارائه نمود آن را به قرآن عرضه کنيم و اگر با آيات و دستورات الهي مخالف است از آن دوري جسته و او را نهي از منکر نمائيم تا ان شاء الله روزي شاهد جوانان قرآني و جامعه نوراني به تمام معنا در کشور اسلامي مان باشيم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: کتاب زندگي ، ،
:: برچسب‌ها: بالاخره قرآن براي چيست,
نویسنده : هادی باباجانپور
تاریخ : شنبه 25 آذر 1391
زمان : 10:50


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.